Каталог статей

Головна » Статті » Розробки вчителів » Робота психолога в школі

Конфлікти та їх вирішення

Мета|ціль| заняття:

Ø познайомити учнів з|із| поняттям "конфлікт”;

Ø дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту;

Ø поглибити саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного|вдача| для поведінки в конфлікті.

Необхідні матеріали:

Папір для вправи "Сніжинки” і "Малюнок удвох|вдвох|”.

Бланки тесту Томаса

матеріали для об’єднання в групи

Плакати «Сітка Томаса» та «Алгоритм розв’язання конфлікту»

  Хід заняття

Сьогодні ми говоритимемо про конфлікт, з'ясуємо, що це, які його можливі причини та способи поведінки в конфлікті.

 1. Розминка.

Вправа на динаміку, зняття емоційних зажимів, згуртування. Інструкція: «Вишикуйтесь по зросту, за довжиною волосся, за кількістю років, за кількістю дітей…»

 2.Що таке конфлікт.

Що таке конфлікт?

На дошці в центрі  слово «конфлікт». Учасники, об’єднавшись у  групи по 2-3 чоловіка, обговорюють і  обирають 3 поняття із переліку  термінів які характеризують конфлікт. Зачитують, а ведучий фіксує це на дошці.

 

Сварка

Впертість

Протистояння

Війна 

Нерозуміння

Образа

Розвиток

Приниження

Перемога

дискусія 

конфронтація

пригнічення

з’ясування

тиск

зміни

бійка

вигода

спілкування

протиріччя

агресія

насильство

спір

можливість

втрата

відносини

енергія

влада

Отже, слово конфлікт в перекладі з латинського означає "зіткнення”, а з погляду психології  «Конфлікт – явище, що виникає в результаті зіткнення протилежних дій, поглядів, інтересів, прагнень, планів різних людей».

2. Вправа "Емоції”. Плакат з абеткою

Назви емоцій і почуттів у конфлікті за абеткою

  А-агресія                            Л-лагідність

 Б-байдужість                     Н- ненависть

 Г-гнів                                  О-образа

 Д- дипресія                        П- пристрасть

 Є-єхидство                          Р- роздратування

 Ж-жорстокість                    С- спокій

 З-зарозумілість                  Т- тривога

 І-істерика                            У- уважність

 К-крик                                 Ч- чуйність

Які на вашу думку з перелічених емоцій переживають в конфлікті?

Конфлікти в житті неминучі, якщо люди мають свою власну позицію, не є бездумними виконавцями.

Конфліктів немає тільки|лише| тоді, коли всі люди однакові, як роботи: однаково думають|вважають|, однаково відчувають|почувають|, живуть без сварок.

Потрібно пам'ятати, що практично з будь-якого питання у різних людей погляди відрізняються. Люди –  різні|! Ці відмінності|відзнаки| природні і нормальні. І зараз ми ще переконаємося в цьому при виконанні різних вправ.

3. Вправа "Сніжинки”.

Її  алгоритм:

Мовчки візьміть листок.

Складіть його навпіл.

Відірвіть правий верхній кут|ріг|.

Складіть ще раз навпіл.

Ще раз відірвіть правий верхній кут|ріг|.

Ще раз складіть навпіл.

І ще раз відірвіть верхній правий кут|ріг|.

Розгорніть листок і покажіть свій "витвір мистецтва” однокласникам.

Рефлексія.

Зверніть увагу, які різні| у вас вийшли сніжинки! Хоча був | чіткий алгоритм дій. Чому це відбулося? ( Відповіді дітей).

А якби|аби| всі сніжинки були однаковими, світ був би нудним|скучним| і незмінним. Отже конфлікти відіграють найважливішу роль в житті окремої людини, розвитку сім'ї, життєдіяльності школи, будь-якої організації, держави, суспільства|товариства| і людства в цілому|загалом|. У якійсь –  мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуації і стосунків, для зростання|зросту| особистості|особистості|, інакше може наступити|настати| застій.

4. Аналіз ситуацій.

Тепер проаналізуємо ситуації.

Повсякденна  ситуація для всіх:

Вам на ринку продали бракований товар. Брак|шлюб| ви помітили|помітили| пізніше. Як ви вчините|вчините|, якщо продавець молодший за вас; якщо комплекція продавця така, що Арнольду Шварценеггеру, в порівнянні з ним, робити|чинити| нічого|немає чого|?

Об’єднуємось у 3 групи.

Роздаю картки із ситуаціями.

Завдання закінчити ситуацію.

Картка № 1

1.     Мати відпустила свою дочку погуляти і веліла прийти додому в 22.30 вчасно і без запізнень. Дочка прийшла додому в 00.00. Мати почала|стала| лаятися, говорити дочці, що вона не слухається і примушує|заставляє| її переживати.

2.     Хлопець|парубок| призначив зустріч дівчині на 20.00. Вона прийшла, його немає, пройшло|минало| 20 хвилин|мінут|. Дівчина побачила свого хлопця|парубка| і відразу почала|стала| кричати на нього.

3.     Мама, перш ніж піти попросила дочку прибрати удома|вдома|. Замість цього дочка пішла гуляти і не виконала це завдання|задавання|. Коли вона прийшла додому мама почала|розпочинала| її лаяти, а дочка почала|стала| стверджувати, що до неї подзвонила краща подруга Олена, яка завтра, виїжджає|поїхав| до Москви на місяць і, запросила погуляти з|із| нею і попрощатися.

Картка № 2

1. Батько постійно дивиться спортивний канал. В результаті мати з|із| дочкою не можуть дивитися по телевізору те, що хочуть. Одного разу|одного дня| вони хотіли подивитися|поглянути| цікаву передачу, але|та| тато|папа| не погодився поступитися.

2. Дружина|жінка| чекала чоловіка|мужа| після|потім| роботи до 20.00, але|та| чоловік|муж| прийшов на 2 години пізніше, тобто до 22.00. Чоловік|муж| сказав, що він затримався на роботі, дружина|жінка| не повірила, і між ними виник конфлікт.

3. На ринку жінка купила кавун. Продавщиця обдурила її на 2 кг Жінка почала|розпочинала| лаятися, продавщиця ж почала|розпочинала| виправдовуватися, і стверджувати, що це винні ваги. Виник конфлікт між покупцем і продавцем

Картка|карточка| № 3

1. Почався|розпочинав| урок в 9 класі. Вже 10 хвилин|мінути| йде пояснення нового матеріалу. Без дозволу в клас входить Коля і сідає на своє місце|місце-милю|. Шумно дістає підручник|посібник| і зошит. Клас починає|розпочинає| говорити. Вчитель|учитель| |розпочинає| робить|чинити| зауваження Колі. Він різко відповідає, грубить. Виникає конфлікт.

2. Петя і Вася вирішили|рішали| одночасно пограти з|із| однією іграшкою. Ніхто з|із| них не хоче поступатися. Ваші дії.

3. Оля і Маша - дві кращі подруги посварилися через те, що їм подобається один і той самий хлопець.

Ви побачили, що не тільки в різних конфліктних ситуаціях ми реагуємо по-різному; навіть і в схожих ситуаціях, але з різними людьми, наша реакція може бути іншою.

5. Вправа  «Датський бокс»

В давнину Данію населяли племена варварів. Чоловіки були дуже агресивними  і часто влаштовували  кроваві  бої. Одного разу мудрець, який непокоївся тим, що чоловіче населення може винищити один одного, запропонував їм безкровний спосіб розв’язання конфліктів. Цей  спосіб отримав назву  «Датський бокс».

Всі об’єднуються в пари, простягають  руки як для рукостискання, зімкнути  пальці в замок, долоні  притискають. Великі  пальці  направлені вгору. Необхідно піймати великий палець суперника і притиснути його до замка долонь.

 Завдання – якомога більше раз протягом  2 хвилин спіймати і  притиснути великий палець суперника. Слідкуємо за стратегією поведінки.

6. Можливі причини конфліктів):

Чи потрапляли|попадали| ви коли-небудь в конфліктні ситуації?

У чому їх суть?

Назвіть які |накликайте| причини на вашу думку виникнення конфліктів?(Мозковий штурм)

Відповідь:

соціальна нерівність

дефіцит життєвих благ

боротьба за кращі позиції в суспільстві|товаристві|

розбіжність цінностей індивідів і суспільства|товариства|

протилежність інтересів людей

егоїстичність людей

погана інформація і непорозуміння|нерозуміння|

недосконалість людської психіки

7. Вправа "Малюнок удвох”.

Клас ділиться на пари. Кожна пара отримує лист паперу. З цієї миті і до закінчення вправи розмовляти не можна.

Необхідно узяти одну ручку удвох|вдвох| і так, щоб|аби| обидва партнери тримали її, намалювати малюнок на вільну тему.

Готові малюнки обговорюються за принципом, "чому намалювали саме це”,  "хто|КТО| що малював”, "як вам малювалося” і так далі З'ясовується, що школярі поводилися в цій ситуації абсолютно|цілком| по-різному: хтось "рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався|пробував| вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював "по черзі”, а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові.

Чому це так? Виявляється|опиняється|: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються з|із| інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютно|цілком| по-різному.

8. Стратегії поведінки в конфлікті.

Більшість конфліктів в школі починаються|розпочинають| саме на рівні спілкування. Вони виникають із-за невдало сказаного слова, образливого порівняння, несправедливої оцінки, підвищеного емоційного|емоціонального| стану|достатку|. Без емоцій важко переконати партнера по спілкуванню в своїй правоті. Емоції допомагають знайти істину. Кількість конфліктних емоцій велика. У цьому ми переконаємося, виконавши тест.

Ми підійшли з вами до поняття стратегії  поведінки в конфлікті. Їх п’ять. Тест Томаса допоможе визначити  нам які  стратегії  ми застосовуємо найчастіше.

Ведучий проводить діагностику, використовуючи  бланки, результати  учасники отримують самостійно, заслуховуючи пояснення ведучого.

Стиль ухиляння, відхід – «черепашка»

Ø Свої інтереси - «-»

Ø Чужі інтереси - «-»

Ø Відносини  не змінюються,тимчасово

Ø Мета – ухилитися від зіткнення

«+» - безпечність

«- »  - конфлікт може виникнути знову, так як він  не вирішився

Стиль поступки, пристосування –«ведмежатко»

Ø Свої інтереси - «-»

Ø Чужі інтереси - «+»

Ø Відношення пріоритетні

Ø Мета – покращити і / зберегти відношення

«+» - збереження відносин

«-» - немає справедливого вирішення, знижується самооцінка, накопичується внутрішня агресія, образа, смуток

Стиль компроміс – «лисиця»

Ø Свої інтереси - частково

Ø Чужі інтереси - частково

Ø Відносини зберігаються

Ø Мета - позитивний  розвиток  відносин

«+» - ухилитися  від зіткнення швидко

« -» - неповна  задоволеність людей

Стиль конкуренція,  тиск – «акула»

Ø Свої інтереси - «+»

Ø Чужі інтереси - «-»

Ø Відносини руйнуються

Ø Мета - відстояти лише власні інтереси

«+» - не накопичуються негативні емоції, бере відповідальність на себе

«-»- конфліктна  особистість, несправедливість, використання  влади, зв’язків, погроз, авторитету, закону  в особистих цілях.

Стиль співробітництва  – «сова»

Ø Свої  інтереси - «+»

Ø Чужі інтереси - «+»

Ø Відносини не змінюються,тимчасово

Ø Мета -  позитивний  розвиток відносин

Вимагає емоційних затрат і часу

9. «Датський бокс» обговорення.

Завдання – якомога більше разів протягом 2 –х хвилин спіймати і притиснути великий палець суперника,тобто змагання?

Резюме. Використовуючи  стиль «сови», ми могли б за 2 хвилини, по черзі притискаючи  пальці один одного, отримати  максимальний результат 120*120.

10. Алгоритм  розв’язання конфлікту. Роздати заготовки, обговорити.

Використовуючи алгоритм, проаналізувати ситуацію з вправи «2 конфлікти» і  виробити  план педагогічної  дії.

1.     ПАУЗА. Оцінка ситуації і власних емоцій.

2.     ЧОМУ. Аналіз мотивів і вчинків суперника.

3.     ЩО. Що я хочу отримати в  результаті  своїх дій.  Дії  не проти особистості, а проти  вчинку.

4.     ЯК. Як досягти результату. Продумати варіанти, способи  і засоби  дії. Вибір за суперником.

5.     ДІЇ.

6.     АНАЛІЗ  дій, оцінка ефективності дій.

11. Вправа "Відповідь з посмішкою”.

Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою. Люди з відчуттям гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з жартом, усмішкою (не з сарказмом, злою іронією, а з добрим, дотепним жартом).

Розіграємо ситуації, де необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сваркі стати конфліктом.

Ситуація 1. Ви отримуєте записку з вашим ім'ям: "А + В= Любов”. Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.

Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчителька робить вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?

Ситуація 3. У автобусі ти ненавмисно наступив(ла) на ногу поряд хлопцю, що стоїть. Твої дії?

12. Рефлексія

Що нового і корисного ви дізналися|упізнавали| на занятті?

 

Категорія: Робота психолога в школі | Додав: vika (02.03.2014)
Переглядів: 2346 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Гімн школи
Роботи вчителів
Образотворче мистецтво [6]
Художня культура [2]
Робота психолога в школі [1]
Проекти
Проекти учнів [5]
Газета Ровесник [9]
Методичні матеріали [1]
Презентації
Світова літ-ра [5]
Астрономія [7]
Виховна робота [3]
Це важливо
Медичний куточок [6]
Правила поведінки [8]
Поради психолога [1]
Фотоальбом
Юні інспектори руху [26]
Семінар учителів іноземної мови [16]
Живи, книго! [7]
Свято осені й урожаю [65]
Семінар заступників із виховної роботи [3]
Тиждень шкільного підручника [9]
Семінар директорів шкіл [53]
Естафета педагогічних інновацій [53]
ХV Національний конкурс шкільних газет [20]
Семінар заступників директорів з навчальної роботи [58]
День писемності [8]
Екскурсія 6 класів в Опішне 2016 [20]
Зірка школи - 2017 [20]
Конкурс-презентація талантів
14 лютого – Міжнародний день дарування книг [16]
Як пройшов цей день у нашій школі
Новий рік 2019 [40]
Календар
Святковий календар. Спілкуємося українською мовою
Я маю право!
Для громадян
Гаряча лінія
Гаряча лінія
Гаряча лінія
МОН молодьспорт
Департамент
РМК
УЦОЯО
ПОІППО
Педпреса
Освіта
Щоденник