Українська мова

   Українська мова

  У 2015-2016 навчальному році вивчення української мови здійснюватиметься за такими програмами: у 5-7 класах за навчальною програмою для 5-9 класів ЗНЗ: Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585). У 8-9 класах ЗНЗ – за програмою: Українська мова. 5-12 класи. - К.: Ірпінь: Перун, 2005 (зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585). Програми розміщені на офіційному сайті МОН: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_progra ms/1349869088/ 41 У 10-11 класах – за програмами, затвердженими наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021 (програма розміщена на офіційному веб-cайті МОН України за таким посиланням: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_progra ms/1349869542/).

Детально прокоментуємо зміни, внесені в програму для 5-9 класів.

З огляду на те, що в цій програмі основними є дві змістові лінії (мовленнєва й мовна), які визначають безпосередній предмет навчання та його структуру, супроводжуються державними вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки учнів,а дві інші (соціокультурна й діяльнісна (стратегічна) є засобом досягнення основної освітньої мети навчання української мови в основній школі, то розвантаження зазнали саме дві перші змістові лінії.

Зокрема, у мовленнєвій змістовій лінії програми спрощено висвітлення мовленнєвознавчих понять відповідно до вікових особливостей учнів; уточнено види творчих робіт щодо поділу їх на усні й письмові форми виконання учнями; спрощено види переказів, творів і зменшено кількість їх з метою розвантаження й вивільнення часу для роботи над удосконаленням власних письмових висловлень; внесено відповідні зміни до державних вимог щодо рівня мовленнєвої компетентності учнів основної школи.

У мовній змістовій лінії спрощено, а також вилучено теми, які, по-перше, не є істотними в забезпеченні належного рівня комунікативної компетентності, по-друге, не мають практичного застосування у власному усному й писемному мовленні школярів.

Відповідно узгоджено зміст державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів із розвантаженим змістом навчального матеріалу.

 

Методичні рекомендації щодо вивчення

української  мови й літератури   у 2015-2016 навчальному році 

І. При підготовці до нового навчального року      звернути увагу  на  ознайомлення  з новими  документами щодо організації навчально-виховного процесу у  загальноосвітніх навчальних закладах.

1.  Лист МОН України № 1/9-253 від  22.05.2015 "Про  структуру 2015/2016 навчального року  та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів».

2.   Лист  МОН України №1/9 – 305 від 26.06.2015 р. «Про особливості вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році».  

3. Наказ  МОН України  №585 від 29.05 2015 р. «Про затвердження  змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня».

4. Лист МОН України №1/9 -51 від 05.02.2015 р. «Щодо реалізації заходів, спрямованих на упередження  негативного впливу інформаційної пропаганди».

  ІІ. Мати програмне забезпечення вивчення української мови (перелік розміщено на офіційному веб-сайті МОН України – www.mon.gov.ua).

 Звернути увагу, що за новими програмами  (2013 року) працюємо у 5,6,7 класах, а за старими (2005 року) – у 8, 9 класах  ( зі змінами до навчальних програм, затвердженими наказом МОН України   №585 від 29.05.2015 року).

Орієнтовні календарно-тематичні плани з української мови й літератури для 5-9 класів (з урахуванням нових змін)  будуть розміщені на сайті ПОІППО ім.М.В.Остроградського  на сторінці відділу гуманітарних дисциплін у серпні 2015 року.

У 10-11 класах - за програмами, затвердженими  МОН України  

(наказ від 28.10.2010 № 1021), без змін.

Особливу увагу звернути на організацію роботи у 7 класі, де відбувся перерозподіл годин на вивчення  мовних тем.

Кількість видів контролю ( фронтальних та індивідуальних)  у кожному класі не зазнав змін.

При вивченні літератури  мати на увазі, що в основній школі біографія письменників  загалом не вивчається, вона згадується лише вибірково, диференційовано. З 9 класу зміст навчального  матеріалу доповнюється розглядом біографії письменників у доступних межах.

ІІІ. Правильно  вести записи у класному журналі.

Зразок заповнення сторінки журналу з української мови подано у методичному листі  МОН   України  від 21.08.2010 № 1/9-580. Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки  – №14-15. – 2010.

ІV. Перевіряти зошити з української мови й літератури відповідно до листа  Міністерства освіти і науки України:

від 28.04.2006 року № 1/9-301 «Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки зошитів з української мови й літератури та зарубіжної літератури у 5–11-х класах».  

         Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української мови перевіряють: у 5-6 класах – двічі на тиждень; у 7-9 класах – 2-3 рази на місяць; у 10-11 класах – двічі на місяць. Зошити з української літератури   – один раз на місяць.

Виставляючи оцінку за ведення зошита з мови чи літератури, слід ураховувати такі критерії: наявність різних видів робіт; грамотність (якість виконання робіт); охайність; систематичність виконання завдань; правильність виконання завдань; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).

V. З метою збалансування навчального навантаження учнів загальноосвітніх навчальних закладів звертати увагу на  збереження  здоров'я школярів, про що йдеться у листі Міністерства освіти і науки України від 29.10.07 № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів».

Згідно з Державними санітарними правилами і нормами влаштування. утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01). Обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували  у 5-6-му класах - 2,5 години; у 7-9 класах - 3 години; у 10-11 класах - 4 години.

Місце подачі домашнього завдання може бути на будь-якому етапі уроку.

VІ. Використовувати у навчальному процесі педагогічні технології та  перспективний педагогічний досвід.

Зокрема, в області узагальнено досвід учителя української мови й літератури Лубенської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №6 Білан  Оксана Григорівна з проблеми «Використання емоційного  інтелекту на уроках української мови й літератури».   Матеріали досвіду будуть висвітлені на сайті інституту.

Електронна адреса учителя: oksanabilan@ukr.net

Переможцем обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» у номінації «Української мови й літератури» стала учитель Кременчуцької гімназії №5 імені Т.Шевченка Яненко Світлана Миколаївна, яка представила напрацювання на тему «Активізація пізнавальної діяльності та творчих можливостей учнів  на уроках української мови й літератури шляхом створення ситуації успіху».

Сайт учителя  – http://filologukr.ucoz.ru

          Працювала обласна авторська творча майстерня вчителя Кременчуцького ліцею   №6 Каткової  Ірини Борисівни з проблеми «Евристичні методи вивчення орфографії».

Матеріали АТМУ будуть висвітлені на сайті інституту.

VІІ. Для одержання більш розширеної інформації  з питання мовно-літературної освіти радимо звертатися до Інтернет-сайтів мовної  та літературної тематики, зокрема, 

·                          vesna.sammit.kiev.ua;

·                          ingresua.tripod.com/domivka.htm     та інші.

Методист Полтавського обласного інституту

післядипломної педагогічної освіти ім.М.В.Остроградського

                                                           О.П.Коваленко

 

 

Гімн школи
Роботи вчителів
Світова літ-ра [0]
Образотворче мистецтво [6]
Художня культура [2]
Робота психолога в школі [1]
Проекти
Проекти учнів [5]
Газета Ровесник [5]
Методичні матеріали [1]
Презентації
Світова літ-ра [5]
Астрономія [7]
Виховна робота [3]
Це важливо
Медичний куточок [6]
Правила поведінки [8]
Поради психолога [1]
Фотоальбом
Юні інспектори руху [26]
Семінар учителів іноземної мови [16]
Живи, книго! [7]
Свято осені й урожаю [65]
Семінар заступників із виховної роботи [3]
Тиждень шкільного підручника [9]
Семінар директорів шкіл [53]
Естафета педагогічних інновацій [53]
ХV Національний конкурс шкільних газет [20]
Семінар заступників директорів з навчальної роботи [58]
День писемності [8]
Екскурсія 6 класів в Опішне 2016 [20]
Зірка школи - 2017 [20]
Конкурс-презентація талантів
Гаряча лінія
Гаряча лінія
МОН молодьспорт
Департамент
РМК
УЦОЯО
ПОІППО
Педпреса
Освіта
Щоденник
Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання